2015. április 21-én elindul a Google Mobil-barát algoritmus – Így készülj fel rá!

0
107
2015. április 21-én elindul a Google Mobil-barát algoritmus - Így készülj fel rá!
2015. április 21-én elindul a Google Mobil-barát algoritmus - Így készülj fel rá!

Több héttel ezelőtt látott napvilágot az a hír miszerint 2015. április 21-én útjára indul a Google mobilbarát weboldal – mobil rangsorolás (Mobile-Friendly) algoritmus. Elmondom, hogy készülj az érkezésére!

A hírt nemrég megerősítette a Google is, ezért ezt már érdemes tényként kezelni. Ez az új algoritmus teljesen fel fogja borítani a találati listát aminek az lehet a következménye, hogy ha nem felelünk meg az új szabályoknak, weboldalunk látogatószáma drasztikusan csökkenni fog. Emellett a hír mellett mi sem mehetünk el szótlanul így a SIBA Tech csapata is összegyűjtötte az eddig megjelent információkat.

Na, de miért is kell a mobil rangsorolás algoritmust komolyan venni, és hogyan felelhetünk meg ennek az új algoritmusnak.

Cikkünkben megpróbáljuk összeszedni az előzetes információk alapján mik a legfontosabb tényezők, amikre oda kell figyelnünk, ha el szeretnénk kerülni a látogatószám zuhanást április 21-én.

Milyen következményekkel járhat a Google mobil algoritmus

Sokan a mai napig úgy állnak a dologhoz, hogy teljesen jó a régi weboldaluk, a mobiltelefonról érkező látogatók miatt nincs szükség a céges weboldalnak átalakítására. Úgy vannak vele, hogy még Magyarországon nincs annyira elterjedve a mobilinternet használat, hogy ez bármilyen módon is befolyásolhassa a céges weboldal látogatószámát. Sajnos ez nincs így, na de miért is!

A Google bejelentette, hogy a most bevezetésre kerülő algoritmus nagyobb jelentőséggel fog bírni, mint az eddig érkezett Panda és Pingvin algoritmusok, pedig azok is tudtak elég nagy fejfájást okozni a céges weboldalak optimalizálóinak.

Kijelenthetjük, hogy az előbbiekben említett két algoritmus történelmet írt a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek életében. Szinte az összes eddigi, és bevált SEO technikát ki kellett dobni az ablakon, és teljesen új alapokra kellett helyezni a keresőoptimalizálás stratégiákat. Ha hihetünk a keresőóriásnak, akkor most is ilyen jelentőségű esemény előtt állunk, amit senki nem vehet félvállról.

A Google Pingvin hatása több ezer weboldal esetében.
A Google Pingvin hatása több ezer weboldal esetében.

Elég ha csak visszagondolunk a Pingvin algoritmusra, amely bevezetésekor weboldalak ezreit büntette, sorolta vissza a találati listán.

Hiába javították ki a hibákat, a helyezésjavulásra hosszú hónapokat kellett várni, a következő Pingvin algoritmus futásáig, mert csak ez oldotta fel a büntetést. Vannak olyan honlapok, amelyek a mai napig nem gyógyultak ki ebből a büntetésből.

Jelen információk alapján még nem tudjuk, hogy büntető algoritmusról van-e szó, vagy csak olyanról, amely bizonyos kritériumok alapján értékeli weboldalunkat, és így állítja fel az új találati listát.

Miért is kockáztatnánk? Érdemes még most átnézni a céges weboldalunkat, és kijavítani azokat a hibákat, amik miatt honlapunk lekerülhet a találati listáról.

Még egy gondolat a Google bejelentéséhez, miszerint nagyobb jelentőségű lesz ez az algoritmus, mint az előzőek. Ha ez a kijelentés fedi a valóságot, akkor olyan mértékű változásokra kell számítani, amely nem csak a telefonon, hanem az asztali gépeken végzett kereséseket is érinti.

Én szinte biztosra veszem, hogy ez az algoritmus nem csak a mobil kereséseket fogja érinteni, így lesz minden weboldal tulajdonos rákényszerítve arra, hogy haladjon a korral, és készítse el weboldalának mobil-barát verzióját, végül is ez lenne a célja ennek az algoritmusnak.

Most már talán mindenki érzi a súlyát ennek az újításnak, így lépjünk is tovább.

Mivel még nem futott az algoritmus, így az eddig megjelent információk alapján megpróbáljuk összeszedni azokat a weboldal tulajdonságokat, jellemzőket és hibákat, amelyeken módosítanunk kell.

A Google mobilbarát weboldal követelmények

Mielőtt sorba szednénk azokat a kritériumok, amelyeknek megfelelve mobilbarát honlapunk lesz, meg kell említeni, hogy a Google segít mobilbaráttá tenni weboldalunkat. A kereső elkészített egy Mobilbarát teszt nevű eszközt, amellyel bárki egy pillanat alatt ellenőrizheti weboldalát, megfelel-e az új követelményeknek.

Mielőtt bármit is módosítanánk weboldalunkon, használjuk ezt az eszközt. Ha bármilyen hibát találna a Google, akkor javítási javaslatokat is ad, így könnyen javíthatjuk weboldalunk kritikus pontjait.

Google mobilbarát teszt eszköz.
Google mobilbarát teszt eszköz.

Ha a mobilbarát-weboldal teszt nem mutat hibát, akkor is érdemes leellenőrizni a következő paramétereket, hibalehetőségeket oldalunkon.

Elavult, nem kompatibilis technikák

Talán a legfontosabb dolog az, hogy ne használjuk olyan webszerkesztési technikákat, megoldásokat, amelyeket a mobiltelefonok nem tudnak kezelni, ilyen megoldás például a Flash animációk vagy rosszabb esetben a teljes Flash alapú weboldalak, amelyekkel sajnos a mai napig lehet találkozni.

Szöveg és sortávolságok

Ügyeljünk a weboldalon használt szövegek méretére, csak olyan szövegméretet használjunk, amelyet könnyen el lehet olvasni mobiltelefonon.

Képernyőhöz igazodó dizájn

Úgy legyen kialakítva a honlapunk, hogy mobilról böngészve a tartalmat, a képernyőhöz igazítsa a készülék. A látogatónak ne kelljen jobbra görgetnie vagy nagyítania, hogy a tartalmat el tudja olvasni, vagy az oldalsávot láthassa.

Linkek mérete, távolsága

A weboldalunkon található linkek mérete, és egymás melletti távolságuk olyan legyen, hogy telefonon is könnyen rá lehessen kattintani, ne legyenek téves kattintások, mellényúlások.

Ne blokkoljunk tartalmakat

A Google azt tanácsolja a Mobil SEO útmutatójában, hogy ne blokkoljunk JavaScript, CSS és képfájlokat. Engedélyezzük a keresőnek, hogy ezeket az elemeket fel tudja térképezni, mert ellenkező esetben rontja a rangsorolást a sikertelen indexelés.

Tartalmaink lejátszhatósága

Ügyeljünk arra, hogy weboldalunkon ne legyenek olyan tartalmak, amelyeket mobiltelefonon nem lehet lejátszani. Léteznek olyan multimédia lejátszók vagy licencek, amelyek megtiltják a mobiltelefonos lejátszást. Ezekben az esetekben a felhasználók hibaüzeneteket kapnak, így nagymértékben romlik a felhasználói élmény, ami rangsorolási tényező.

Hibás átirányítások

Ha weboldalunk úgy van kialakítva, hogy a mobilról érkező látogatót átirányítja egy telefonhoz készült honlap verzióra, akkor ügyeljünk arra, hogy ne legyenek hibás átirányítások. Ezeket a hibákat legegyszerűbben kiküszöbölhetjük egy tartalomkezelő rendszer (CMS) telepítésével, és egy mobilbarát sablon, kinézet használatával.

Zavaró tényezők a böngészésben

Ügyeljünk arra, hogy lehetőleg ne jelenítsünk meg olyan tartalmakat weboldalunkon, amelyek újabb böngésző ablakban nyílnak meg, mert ez megnehezíti a látogatónak a weboldalhoz való hozzáférését és ez rontja a felhasználó élményt.

Weboldal sebesség

Ügyeljünk arra, hogy weboldalunk mobiltelefonon gyorsan töltődjön be. A lassan betöltő weboldalak nagymértékben rontják szintén a felhasználói élményt, sokan meg sem várják a lap betöltődését. Keressük meg a sebességgondokat okozó weboldal elemeket és javítsuk őket. Tippeket a sebesség javítására a webmester eszközökben találunk.

Fontos megjegyezni, hogy az új Google mobilbarát honlap algoritmus nem globálisan elemzi a honlapot, hanem a weboldal oldalait külön-külön értékeli. Figyeljünk arra, hogy a honlapunk minden egyes aloldala megfeleljen a követelményeknek, így lesz a teljes honlapunk mobilbarát.

Mire számíthatunk 2015. április 21-én

A cím helyesen úgy hangozhatna mire is számíthatunk a Google által bejelentett időpont előtt és után.

Várható 2015-ös Google algoritmusok.
Várható 2015-ös Google algoritmusok.

Köztudott hogy a Google rendszerint, ha elindít egy új algoritmust, akkor annak futását úgy időzíti, hogy egy másik algoritmusa is fusson abban az időpontban, így nem lehet pontosan meghatározni a futó algoritmusok tulajdonságait, melyik mit okozott és miért. Mit kell módosítani, ha esetleg büntetést kapott a weboldalunk.

A Google bejelentette a mobil rangsorolási algoritmus futásának dátumát, amely nagy jelentőséggel bír, megváltoztatja a teljes találati listát. Ha a kereső tartja magát a jól bevált módszerhez, akkor nagy esély lesz arra, hogy valamilyen másik algoritmus is elkezdi átrendezni a találati listát a bejelentett időpont környékén, így maradnak rejtve a mobil rangsorolásért felelős algoritmus tulajdonságai.

A 2014-es évben bejelentette a Google, hogy a Panda algoritmus, ami a tartalmat ellenőrzi 10 naponta fog futni. Hírül adták azt is, hogy a Pingvin algoritmussal is gyakrabban fogunk találkozni, ami a honlapra mutató linkeket értékeli. De ez nem történt meg. Szinte fél éve az egyik algoritmust sem futtatta le a Google.

Nagyon sok keresőoptimalizálással foglalkozó szakember szerint a mobil rangsorolásért felelős algoritmus futásának dátuma környékén el fog indulni a tartalom ellenőrző Panda és a honlapra mutató linkstruktúrát ellenőrző Pingvin is, így hozza létre azt a káoszt a Google, amelyben rejtve maradnak az új algoritmus működésének titkai.

Van még egy kis idő a bejelentett dátumig, így még most a vihar előtt próbálja mindenki átnézni weboldalát. Ellenőrizze le, hogy megfelel-e a tartalom a Panda elvárásainak. Vizsgálja meg a honlapra mutató linkeket a Pingvin algoritmus miatt. És a legfontosabb az, hogy legyen mobilbarát az oldal.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here