Facebook vita elemzés: Milyen SEO kulcsszóra optimalizáljuk?

0
127
Facebook vita elemzés: Milyen SEO kulcsszóra optimalizáljuk?
Facebook vita elemzés: Milyen SEO kulcsszóra optimalizáljuk?

Pár nappal ezelőtt egy Facebook posztban vetődött fel a kérdés miszerint elég-e csak Long Tail kulcsszavakra optimalizálni a weboldalunkat, vagy használjuk a fő kulcsszavakat is amelyekre sokkal nehezebb eredményt elérni. Melyik a jó SEO kulcsszó, mire optimalizáljuk a weboldalunkat?

A posztra adott válaszok nem voltak egyhangúak. Volt aki azt ajánlotta, hogy egy céges weboldal esetében elég csak a Long Tail kulcsszavakra optimalizálni. Mi nem osztjuk ezt a véleményt és most ki is fejtjük miért.

Első körben nézzük meg, hogy a keresőoptimalizálásban mi a fő kulcsszó és mi a Long Tail kulcsszó. Melyikre milyen eredményeket lehet elérni és mekkora energiaráfordítással.

Cikkünkben most nem szeretnénk kitérni a kulcsszókutatás lépéseire. Most csak annyi a cél, hogy mindenki megértse a keresőoptimalizálási kulcsszavak használatának logikáját.

Mi a fő kulcsszó a keresőoptimalizálásban?

A Fő SEO kulcsszó általában egy vagy két szavas rövid kifejezések. Ezekre a kifejezésekre jóval nagyobb számban keresnek az emberek mint egy-egy hosszabb kulcsszóra.

Egy céges weboldal esetében ezek a fő kulcsszavak rendszerint a cég tevékenységére utalnak.

Ha keresőoptimalizálással foglalkozunk akkor az egyik fő kulcsszó lehet a “keresőoptimalizálás”. Ha könyveléssel foglalkozunk a fő kulcsszavak lehetnek a “könyvelés” vagy “könyvelő” kifejezések. Ha bútorokkal foglalkozunk, akkor a “bútor” lesz a weboldalunk fő kulcsszava.

Fő kulcsszavak közül általában egy kisebb keresőoptimalizálás projekt során elég kiindulásnak választani 5-10 ilyen kifejezést. Vannak témakörök ahol több és vannak olyanok is ahol ennél jóval kevesebb szó kiválasztása az elfogadott érték.

A fő kulcsszó hátránya rendszerint az, hogy mindenki ezekre a kulcsszavakra szeretne a Google elejére jutni. Ezekre a kulcsszavakra nehezebb optimalizálni a weboldalt a nagy verseny miatt. További hátránya a fő kulcsszavaknak az, hogy ezek nagyon általános kifejezések. Nem tudjuk pontosan mit is keres az aki ezeket a kulcsszavakat írja be a Google keresőbe.

Elég belegondolni a keresőoptimalizálás témakörébe. Ha valaki arra keres, hogy “keresőoptimalizálás” akkor lehet, hogy szolgáltatást szeretne igénybe venni, vagy tanácsadás keretén belül majd Ő maga szeretné megcsinálni. Esetleg tanfolyamot keres a témában, vagy csak információt gyűjt, hogy saját maga optimalizálhassa a weboldalát.

Ebből a példából is látszik, hogy ez az egy szavas fő kulcsszó nagyon általános kifejezés. Igaz, hogy sokan keresnek rá, de nem elég konkrét ahhoz, hogy pontosan tudjuk mit is szeretne a látogató.

A keresőoptimalizálási fő kulcsszavak sok látogatót jelentenek. Nehezebb rájuk optimalizálni a weboldalt így a Google elejére is később kerül az oldalunk.

Későbbiekben látni fogjuk miért is kell ennek ellenére ezeket a kulcsszavakat használnunk egy SEO projektben.

Mi a Long Tail (hosszú farok) kulcsszó a keresőoptimalizálásban?

A Long Tail kulcsszavak, magyarosított néven “hosszú farok” kulcsszavak ellentétben a fő kulcsszavakkal már több szóból állnak. Ezek a kifejezések általában három, négy vagy még több szót is tartalmazhatnak.

Fő és Long-Tail kulcsszavak a keresőoptimalizálásban.
Fő és Long-Tail kulcsszavak a keresőoptimalizálásban.

Minél több szóból áll egy Long Tail kulcsszó, annál konkrétabb a keresési kifejezés. Ez azt jelenti, hogy egy-egy ilyen kifejezésre már nem keresnek annyian, mint a fő kulcsszóra.

Mivel kevesebb a keresési mennyiség így a verseny is kisebb, mert nem optimalizálnak a kifejezésre. Ha kisebb a verseny egy-egy ilyen hosszabb kulcsszóra, akkor ezekre a kifejezésekre már sokkal könnyebb a Google Top 10-be jutni.

Térjünk vissza a fenti keresőoptimalizálásos példához:

Ha a fő kulcsszó a “keresőoptimalizálás” akkor ebben a témakörben egy Long Tail kulcsszó lehet például az, hogy “keresőoptimalizálás blog cikkek” vagy “keresőoptimalizálás lépésről lépésre pdf könyv” stb.

Vegyünk egy másik, mondjuk könyveléses témát:

Ebben az esetben a fő kulcsszó a “könyvelés” és a Long Tail kulcsszó lehet a “könyvelés szegedi irodában” vagy “könyvelés online országosan”. (Itt látszik, hogy a két Long Tail kulcsszó mennyire eltérő keresési szándékot foglal magába, amíg a fő kulcsszó csak egy általános kifejezés.)

Összefoglalva tehát a Long Tail kulcsszavak három vagy több szóból állnak. Konkrétabbak mint a fő kulcsszavak. Ezekre a kulcsszavakra kevesebb a keresés, viszont ezért sokkal könnyebb a Google elejére kerülni ezekre a kifejezésekre.

Facebook vitát kirobbantó kulcsszó kérdés poszt.
Facebook vitát kirobbantó kulcsszó kérdés poszt.

Itt jön a képbe a cikk elején említett Facebook poszt, hogy akkor most elég a Long Tail-ekre optimalizálni az új weboldalt, vagy használjuk-e a fő kulcsszavakat annak ellenére, hogy sokkal nehezebb eredményt elérni velük. Nézzük a kulcsszó-megfeleltetés logikáját.

A SEO kulcsszavak használatának logikája

A keresőoptimalizálást mindig egy alapos kulcsszókutatással kezdjük. Első lépésként kereshetünk több 10 vagy több 100 kifejezést is. Meg kell határozni, hogy melyik kulcsszóra mennyien keresnek, mekkora a verseny és megtérül-e a belefektetett munka a leendő eredmények függvényében.

Meghatározzuk a weboldalunkra, cégünkre jellemző fő kulcsszavakat, amelyekre havi szinten sokan keresnek a Google-ben. – Én azt szoktam mondani nem kell foglalkozni a versennyel, a konkurens weboldalak számával mivel egy-egy erősebb kulcsszóra is előre lehet kerülni, csak kicsivel több munkára és időre van szükség. – Majd meghatározzuk a Long Tail kulcsszavakat, amelyek már konkrétabbak, több szóból állnak és a keresés sem akkora rájuk mint a fő kulcsszavakra.

A már említett Facebook posztban voltak pro és kontra érvek is. Felvetődött olyan hozzászólás, hogy új weboldal esetében csak a Long Tail kulcsszavakat használjuk, mert a fő kulcsszavakra amúgy is sokkal később lehet eredményeket elérni.

A másik tábor azt mondta, igenis használni kell a fő kulcsszavakat már az új weboldalak esetében is. – Mi is ezt a tábort erősítjük! – Miért is kell mind a kétfajta kulcsszót használni.

A keresőoptimalizálás első lépései között van a weboldal szerkezetének kialakítása. Weboldalunk minden oldalához egy kulcsszót párosítunk, amiről az adott téma szól és a legtöbb látogatót jelenti.

A weboldal szerkezetét úgy kell kialakítani, hogy az oldalhoz párosított kulcsszavak logikai szinteket alkossanak. A legtöbb látogatót eredményező és cégünkre releváns kulcsszót használjunk a főoldalon, majd az ez alatti szintekhez, aloldalakhoz már logikailag odaillő, de már kevesebb látogatót jelentő kifejezéseket társítunk.

Például a keresőoptimalizálási témakörnél a fő oldal kulcsszava egy cégnév lesz, majd jön az első logikai szint aminek a “keresőoptimalizálás” a fő kulcsszava, majd egy szinttel lejjebb haladva már használhatjuk a “keresőoptimalizálás lépésről lépésre pdf” vagy “keresőoptimalizálás árak” kifejezéseket.

Minél lejjebb haladunk a szintekben annál konkrétabb kifejezések lesznek a kulcsszavak. Az alábbi képen az URL-ben is jól látszanak a logikai szintek.

Weboldal struktúra kialakítása a kulcsszavak használatával.
Weboldal struktúra kialakítása a kulcsszavak használatával.

A másik példa a könyveléses témakör. Itt is használhatjuk a weboldal kezdőlapján a “könyvelés” szót fő kulcsszónak. Ha mással is foglalkozik a cég, akkor a kezdőlapra mehet a cégnév kulcsszónak, majd a második szintre a “könyvelés” fő kulcsszó. Ez alá a szint alá mehet logikailag egy “könyvelés szegedi irodánkban” majd egy szinttel lejjebb a “könyvelés szegedi irodánkban árak” Long Tail kulcsszó ami logikailag is bele illik a sorba.

Miért kell logikai sorrend a weboldal aloldalainál?

Miért kell ilyen logikai sorrendet felállítani? A Google értelmezi a weboldal tartalmát. A logikai szinteket használja, hogy megértse miről szól a weboldal. Ha nincsenek így kialakítva a logikai szintek, akkor az egész oldal egy nagy összevisszaság. Ezt a Google is látja.

A weboldal készítésekor már ezeket a fent említett szinteket kell használni. A weboldal egyes aloldalait egymás alá rendeljük. Ezeket a kulcsszavakat használjuk a weboldalunk URL címeiben is. És itt jön a lényeg!

Ha nincs kialakítva így a logikai szint a weboldalban, és későbbiekben optimalizálni szeretnénk a weboldalunk ezen részét, meg kellene változtatni az URL szerkezetet. Az eddigi aloldalak más és más URL címre kerülnének. Ilyenkor az optimalizálás után a weboldalra mutató linkek a régi URL címre mutatnak.

Ezeknek az elkerülésére használhatunk 301-es átirányítást, de tapasztalatok alapján kevesebb linkerőt ér egy ilyen átirányított link, mintha az új URL címre mutatna.

Az URL kialakításról már olvashattál a Keresőoptimalizálás a gyakorlatban PDF könyvünkben, ahol egy Gyerek szoba és trendek példát mutattunk, ezért erre most nem térek ki külön.

Kulcsszó megfeleltetés a keresőoptimalizálásban.
Kulcsszó megfeleltetés a keresőoptimalizálásban.

A technikai részét már látjuk, hogy egy SEO projekt alkalmával a fő és Long Tail kulcsszavakat hol használjuk, de most jöjjön a Facebook felvetés miszerint elég használni a Long Tail kulcsszavakat az optimalizálásnál, mivel a fő kulcsszavakra sokkal nehezebb előre kerülni.

A posztra adott válaszok a Facebook-on.
A posztra adott válaszok a Facebook-on.

Mondjuk a példa cég bútorokkal foglalkozik. Beoptimalizáltuk a weboldalt „fenyő bútorok gyártása” Long Tail kulcsszóra. Igaz kevesebben keresnek, de konkrét a kifejezés. Elkezdenek ezzel a kulcsszóval szaporodni a főoldalra mutató linkek. Ezzel foglalkozik a cég így hivatkoznak rá más weboldalak.

De mi van, ha az üzlet jól megy és a példa cég fél év után úgy dönt, hogy bővíti tevékenységi körét. Felvesznek pár új szakembert és elkezdenek foglalkozni bútorok restaurálásával. Majd telik az idő és nem csak fenyő bútorokat készítenek, használnak más anyagokat is. Hogyan lehetne javítani a weboldal szerkezetét az újonnan jött kulcsszavakra.

Szinte lehetetlen mert logikailag meg kell felelni a szabályoknak. Fő oldalon már lezártuk a fejlesztési lehetőségeket mert megadtuk a kulcsszóval, hogy ez a cég fenyő bútorok gyártásával foglalkozik.

Ha ebben az esetben belenyúlunk a weboldal szerkezetbe, és máshová kerülnek a tartalmak, azt még lehetne javítani 301-es átirányítással, de mint említettük ez már nem az igazi megoldás.

A jó megoldás ebben az esetben az lett volna, ha a weboldalt már a készítéskor úgy alakítjuk ki, hogy ha bármivel bővítenénk a cég profilját, akkor a weboldalt is könnyen lehessen bővíteni a logikai szabályoknak megfelelően. Oké, lehetne új weboldalt készíteni az új szolgáltatásokra, de miért is tennénk mikor már van egy weboldalunk ami a cégünk tevékenységéről szól.

A fenti példából is látszik, hogy mielőtt elkészít az ember egy weboldalt már a legelején át kell gondolni, hogy miről is fog szólni. Milyen kulcsszavakra szeretnénk látogatókat kapni és ezekre a kulcsszavakra a weboldalunk melyik aloldalát optimalizáljuk be.

Mi lett volna ha…?

Ha nagyon konkrét Long Tail (több szavas) kulcsszavakra optimalizálod az új weboldalad a saját honlapod fejlesztését korlátozod. Telik az idő, mert ugye nem egy két hónapra készítesz weboldalt. Nem használtál fő kulcsszavakat, mert annak az optimalizálása nehéz feladatnak tűnt. Eltelt pár év és elég belegondolni, hogy már azóta a fő kulcsszavak is jó helyezést értek volna el. A már leindexelt és évek óta ugyanúgy működő weboldal logikai szerkezetét már nem szerencsés megbolygatni.

Ha viszont már az elején beépíted a fő kulcsszavakat az új oldaladba – és jól is csinálod –, akkor bármivel is bővíted a céged profilját logikailag beleillik a weboldal szerkezetébe, és az oldalt csak bővíteni kell, nem pedig új honlapot készíteni. Ha megérted ezeket a logikai összefüggéseket és ez alapján alakítod ki a weboldalad bármi történik a céges oldaladdal át tudod alakítani úgy, hogy az a Google-nek is megfeleljen.

A fent leírtak miatt érdemes körültekintően eljárni a kulcsszókutatás és alkalmazásuk során mert az a kifizetődő, ha elsőre csinálsz jó weboldalt. Megpróbáltam teljes körűen körbejárni a témát, de ha valamelyik része a cikkemnek nem volt érthető, vagy nem értesz vele egyet, akkor tedd fel a kérdéseidet, véleményed itt a blogbejegyzés alatt és válaszolok rájuk!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here